Apple: Prodaja ličnih podataka na aukciji

0
850
Apple data security

Bilo da ste korisnik Android ili iOS operativnog sistema, sigurno ste se bar jednom zapitali, ako ne i zabrinuli, za mnogobrojne dozovle za pristup podacima koje zahtevaju aplikacije Vašeg mobilnog telefona. Verovatno je to bio insight prilikom kreiranja reklamne kampanje pod nazivom „Data Auction“ za kompaniju Apple Inc. i njen brend iPhone koja je objavljena  sredinom maja 2022. godine. Ideju i realizaciju iste sprovela je agencija TBWA\ Media Arts Lab sa sedištem u Londonu, na čijem je sajtu naznačeno da je to Globalna agencija za Apple i samo Apple.

U reklamnom videu koji traje nešto više od 90 sekundi i koji je postavljen na zvaničnom Apple YouTube kanalu, na šaljiv način prezentovano je kako se trguje našim podacima kroz prikaz posrednika i klijenta, odnosno brokera i kupaca na aukciji. Priča prati devojku po imenu Eli koja se nalazi u prodavnici muzičkih instrumenata i dok razgleda gramofonske ploče, u jednom trenutku primeti velika drvena vrata na kojima stoji natpis “ELLIE’S DATA AUCTION”.  Ušavši u prostoriju, Eli otkriva da je u toku aukcijska prodaja gde broker upravo najavljuje ponudu digitalnog blaga” u vidu Elinih privatnih podataka.

Po principu veće ponude, kupci su se nadmetali za kupovinu Elinih ličnih e-mailova, kupljenih proizvoda u apotekama i drogerijama,  podataka o lokacijama na kojima je bila, gde kao odgovor na opšte iznenađenje kupaca, broker oduševljeno izjavljuje: „It’s not creepy, it’s commerce.“  Ali tu nije kraj, jer pored svih kontakata koji su se našli u ovoj prodaji, u ponudi je takođe bila i Elina baka najavljena kao „sweet Nana“, Eline nedavne transakcije, istorija pretraživanja na internetu, njena navika slanja poruka kasno uveče.

Sve ovo je prodato na aukciji, najboljim ponuđačima, ali priča dobija novi zaokret kada Eli na svom mobilnom telefonu (iPhone 13) koristi njegove funkcije privatnosti- alatku za transparentnost praćenja aplikacija- App Tracking Transparency, kao i zaštitu privatnosti pošte- Mail Privacy Protection nakon čega u par sekundi svi učesnici aukcije nestaju u oblaku dima.

“Privatnost. To je iPhone“ odnosno- u originalnoj verziji- „Privacy. That’s iPhone“ je slogan kojim se završava ovaj video, a isti slogan je u narednim mesecima mogao da se vidi i OOH– na bilbordima u odabranim gradovima širom Amerike.

Apple je ovom reklamom želeo da skrene pažnju na potencijalnu zloupotrebu korisničkih podataka i pruži korisnicima veću transparentnost i kontrolu kada je u pitanju prikupljanje ličnih podataka.

Ova efektna reklamna poruka podstiče na razmišljanje, ali i postavlja pitanje da li je apsolutna zaštita podataka moguća u vremenu, kada globalno Big Data tržište ostvaruje rapidan rast i očekuje se da će njegova vrednost do 2030. godine iznositi oko pola milijarde  američkih dolara, ostaje na Vama da prosudite.

Klijent: Apple Inc.

Brend: Iphone

Agencija: TBWA\ MAL

Tekst napisala: Tina Jovanović

Ukupna ocena 4.50 od 5

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Ovde unesite ime

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.