Analiza svetskog prvenstva u fudbalu – Katar 2022, ali u reklamama!

0
78
Katar fudbal reklame 2023

Uz samo dve asocijacije- da je u pitanju najvažnija sporedna stvar na svetu i da se organizuje na svake četiri godine– čak i najneupućeniji u sport će znati da govorimo o Svetskom prvenstvu u fudbalu. FIFA World Cup ili samo World Cup je internacionalno takmičenje u fudbalu, koje je 1930. godine osnovala međunarodna federacija fudbalskih asocijacija (franc. Fédération Internationale de Football Association – FIFA). Tradicija ovog događaja koja traje skoro sto godina jedino je prekinuta za vreme Drugog svetskog rata (u periodu 1942-1946. godine), a poslednje Svetsko prvenstvo u fudbalu bilo je dvadeset drugo po redu takmičenje i održano je 2022. godine u Kataru (2022 FIFA World Cup Qatar).

Kako Svetsko prvenstvo u fudbalu predstavlja jedan od najprofitabilnijih sportskih događaja na svetu jer prikuplja milijarde gledalaca u preko 200 zemalja širom sveta, a samim tim donosi i milijarde dolara prihoda ovaj događaj možemo nazvati i Svetskim prvenstvom u reklamama. Poslednji Mundijal (špan. Campeonato mundial)  imao je više od 5,4 milijarde kumulativnih pregleda tokom mesec dana emitovanja, a prema rečima predsednika Fife, Đanija Infatina (Gianni Infantino) organizacija je ostvarila rekordnih 7,5 milijardi dolara prihoda kroz komercijalne ugovore u poslednje četiri godine (što je za milijardu više od prethodnog Svetskog prvenstva koje se odigralo u Rusiji 2018. godine), a od toga čak 56% prihoda dolazi iz prava na emitovanje televizijskog programa i 29% iz marketinških prava. Prognozira se da će FIFA na sledećem prvenstvu 2026. godine povećati svoj prihod za skoro 50%.

Specifičnost poslednjeg Svetskog prvenstva– Mundijala je što se prvi put održao u četvrtom kvartalu godine (zbog visokih temperatura i klimatskih uslova zemlje domaćina- Katara), a upravo taj period predstavlja i najunosnije vreme za TV oglašavanje. Rezultati istraživanja S&P Global Market Intelligence Consumer Insights-a u periodu 2021-2022. godine pokazali su da je u 8 od 10 zemalja koje su bile uključene u istraživanje, fudbal bio najpopularniji sport za gledanje preko TV-a. Jedan od izuzetaka bile su Sjedinjene Američke Države gde masovnu popularnost imaju tri sporta: bejzbol, košarka i američki fudbal (a više o takmičenju u američkom fudbalu- Super Bowl-u, koje predstavlja i najveći marketinški događaj u toku godine možete pročitati ovde). Međutim kompanija FOX Sports je tako za reklamiranje u toku meča između Engleske i SAD na poslednjem Svetskom prvenstvu, za reklamu od 30 sekundi, potraživala 600 000 američkih dolara, što je dvostruko više  u odnosu na cene reklama u toku prenosa ostalih utakmica.

Koristi oglašavanja za brendove su brojni– oni na na ovaj način mogu povećati svest o brendu (brand awareness), obratiti se široj publici, povećati angažovanje kupaca, emocionalno povezivanje sa kupcima i finalno- povećati prodaju. Priliku da ovo iskoriste kao globalnu platformu za promovisnje svojih biznisa upotrebili su: QatarEnergy, Qatar Airways, HYUNDAI | KIA, Coca-Cola, Wanda Group, Adidas i Visa  koji su bili zvanični FIFA partneri ovog događaja. Pored pomenutih, u želji da povećaju svoj publicitet, na listi zvaničnih sponzora Svetskog prvesntva su se našli i brendovi kao što su Budweiser, McDonald’s, BYJU’S, Vivo, Crypto.com, Hisense

Kako su, poslednjih godina, reklame sve manje okrenute transparentnom plasiranju proizvoda (product placement-u) , a sve više je u fokusu priča i emocija koju ona nosi, brendovi su i u ovom slučaju uglavnom komunicirali osećaj zajedništva i pripadnosti kroz navijanje za nacionalni tim. Uz nezaobilazne poznate ličnosti u reklamama, zvezde ovog takmičenja-  trenutno najpopularniji fudbaleri sveta- predstavljaju glavne aktere većine kampanja. U nastavku pogledajte neke od reklama sa Svetskog prvenstva koje su privukle najviše pažnje. Ps. Gledali smo da odgovara i onome što nas je naučio naš profesor marketinga u sportu sa jedinog fakulteta za sport Unverziteta Singidunum.

  • Kia – Every Four Years (Agencija: Innocean)

Emotivna poruka koja vodi na putovanje celim svetom, došla je do srca mnogih gledalaca. Tako, u reklami koja traje minut i po, ako se pažljivo zagledate, već u prvim sekundama možete videti Trg Republike u Beogradu, a kasnije i deo ulice Kralja Milana. Priča govori kako „Svake četiri godine“ mi delimo ista verovanja; milijarde ljudi „postanu“ fudbalski nacionalni treneri; u isto vreme postoje radost i bol; gde i najveći gradovi utihnu, a najmanja sela se mogu čuti kilometrima daleko- podsećajući nas da fudbal nije samo sport nego pokret i to „Pokret koji inspiriše“ (Kia slogan- Movement that inspires).

  • Adidas – Family Reunion (Agencija: Smuggler)

Belingem, Karim koji doručkuje „golove“, jedinstveni Leo Mesi, Son Hjung-minova blistavost, Hakimova brzina, Seržov nepobedivi stil dok je u narativu britanski reper Stormzi (Stormzy)- svi su deo Adidas porodice. A Nina Holmgren– režiserka reklame, koja je ujedno i prva žena koja je režirala reklamu za Svetsko prvenstvo- približila nam je kako bi delovala njihova porodična svakodnevnica, uz Adidasov poznati slogan na kraju reklame- da ništa nije nemoguće (Impossible is nothing).

  • Coca-Cola – Street (Agencije: Mc Cann; Wieden+Kennedy)

Dok nosi crveni dres sa brojem 7, devojka u prodavnici otvara staklenu flašicu koka-kole i izlazi iz prodavnice. Ispijajući prve gutljaje, crvena konfeta joj pada u ruku, a ostale konfete koje padaju sa neba navode je da ide dalje ulicom, gde nailazi na grupu fanova kojima se priključuje u slavlju. Popivši poslednji gutljaj koka-kole sva magija nestaje, ulice opet postaju prazne, a Coca-Cola nas svojim sloganom na kraju podseća da je zapravo verovanje magija- Believing is Magic.

  • FOX Sports – Tis the FIFA World Cup (Agencija: Hungry Man)

Džon Ham (Jon Hamm) koji je većini marketara sigurno poznat kao Don Drejper (Don Draper) iz serije Mad Men  tj. Ljudi sa Menhetna, našao se i u glavnoj ulozi Fox-ove reklame i to kao Deda Mraz, a refernca se upravo odnosi na to što se Svetsko prvenstvo 2022. netradicionalno odigralo pred novododišnje praznike. Pored Hama, u reklami su se našli i igrač američkog fudbala Tom Brejdi i pevačica Maraja Keri.

  • Budweiser – The World is Yours to Take(Agencija: Wieden + Kennedy)

I u ovoj reklami smo imali priliku ponovo da vidimo argentinskog reprezentativca Lionela Mesija, a njemu su se u reklmanom spotu pridružile i kolege Nejmar da Silva (reprezentativac Brazila) i Rahim Sterling (reprezentativac Engleske). U spotu koji traje 45 sekundi, prikazani su poslednji trenuci ova tri fudbalera pred izlazak na teren. U tunelu stadiona, iza njih horda raspevanih navijača svih nacionalnosti se takođe uputila ka stadionu uz poruku Budweiser-a da „bez obzira na tunel, svet je tvoj da ga osvojiš“ ili u originalu “No matter your tunnel. The World is yours to take”.

  • McDonald’s – Wanna go to McDonald’s?(Agencija: Wieden + Kennedy)

U ovoj reklami imamo priliku da čujemo 10 jezika i 4 dijalekta, vidimo svakodnevne situacije ljudi širom sveta od momenata kada su nervozni i kada im ništa ne ide od ruke, do momenata slavlja i sreće; dok se raduju, plaču ili dosađuju, sve se situacije završavaju pitanjem kojim je reklama i dobila ime- Hoćeš li da idemo u Mek? Poznate ličnosti u reklami su: popularni TikToker Khaby Lame koji ima preko 150 miliona pratilaca na ovoj društvenoj mreži, američki glumac i komičar Jason Sudeikisi južnokorejska pop grupa (K-pop) ITZY.

  • Nike – Nike FC Presents the Footballverse (Agencija: Wieden + Kennedy)

Po mišljenju mnogih, Nike je ovom reklamom otišao korak dalje u pogledu kreative, ali i trajanja reklame. Međutim u videu koji trajie skoro 4 minuta i 30 sekundi, mišljenja su podeljena zbog ideje u kojoj se poigravaju sa Metaverzumom (Metaverse). Radnja nas vodi u Švajcarku, preciznije u Ženevu, dva naučnika vode debatu ko bi od njihova dva omiljena fudbalera pobedio u meču, gde kao eksperiment stvaraju alternativni univerzum– fudbalverzum, u kom ubacuju stare i nove verzije nekih od najpopularnijih fudbalera. U ovom fudbalverzumu su se našli Kylian Mbappé, Ronaldinho, Ronaldo  Luís Nazário de Lima, Cristiano Ronaldo, ali i fudbalerka Leah Williamson. Stvar odmiče kontroli kada lopta završi u laboratoriji i udara u kontrolnu tablu i naučnicima pada na pamet ideja da idu dalje u budućnost. Rečenicom “You’re Up” i fudbalerima koji stoje u senci, završava se video, a šta nam Nike sprema u budućnosti ostaje da vidimo.

  • Frito-Lay – Is It Called Soccer or Football?(Agencija: Great Guns)

Kada bivši igrač američkog fudbala Pejton Mening (Peyton Manning) u kućnoj atmosferi ugosti bivšeg engleskog fudbalera Dejvida Bekama (David Beckham) pretpostavite da oni imaju dosta toga zajedničkog, međutim ova reklama na šaljiv način komunicira različitost između američke i britanske verzije engleskog jezika, a  u  istom duhu se video završava sa sloganom „Don’t Forget the Chips“ or Crisps? Iza ove kreativne reklame u potpisu je jedan od režisera popularnog serijala naučnofantastičnih filmova, TransformersaMajkl  Bendžamin Bej (Michael Benjamin Bay).

  • Puma – Find your Fearless (Agencija: LAFOURMI)

U reklami koja traje 3 minuta Puma nam je predstavila Generaciju Neustrašivih. Priča  prati tri mlada momka i devojku gde svako iz svog ugla želi, hoće i jeste „fearless“ odnosno neustrašiv, bilo da je to po pitanju stila oblačenja, komponovanja nove pesme, pisanja poruka, preuzimanja inicijative… Mentalitet nekoga ko želi biti neustrašiv podrazumeva ostati veran sebi, svojoj filosofiji, stilu i slobodi, a za sve to ova neustrašiva generacija postiže lakše poistovećujući se sa svojim idolima, što su u ovom slučaju Neymar Jr., Kingsley Coman, Fridolina Rolfö i Sara Björk.

Sada, kada je ovo prvenstvo iza nas i kada smo stekli konačne utiske, sa nestrpljenjem iščekujemo sledeće Svetsko prvenstvo koje će se održati u junu i julu 2026. godine u Severnoj Americi. Umesto 32, takmičiće se 48 reprezentacija što predstavlja dodatni izazov i podstrek kako za brendove tako i za marketare- da originalnim idejama, emotivnim pričama i inovativnim pristupom svojim potrošačima, još više pridobiju njihovu naklonost- a mi se nadamo još kvalitetnijem sadržaju i još kreativnijim finalnim ishodima.

Tekst pisala: Tina Jovanović

Godina: 2023.

Ukupna ocena 4.75 od 5

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Ovde unesite ime

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.