Otvoren Webiz u Zrenjaninu

0
1343

U četvrtak 30.03.2017 u Zrenjaninu, održan je prvi dan pete po redu konferencije Webiz. Na temu e-commerca (ili preciznije e-shopova) su govorili stručni predavači iz različitih oblasti, i ovu nezaobilaznu oblast modernog poslovanja predstavili iz različitih uglova.

Milan Kovačević, Gemius – E-commerce in Serbia 2016
„Mobilno doba je došlo, traje i neće nas napustiti u skorije vreme“

Milan Kovačević iz Gemius-a (kompanija za istraživanje tržišta sa sedištem u Poljskoj) je sproveo istraživanje online ponašanja internet korisnika u Srbiji, u septembru 2016. godine. Tokom istraživanja koje je trajalo dve nedelje, upitnici sprovedeni na najposećenijim sajtovima u Srbiji (Blic, B92, Kurir, Telegraf) su dali uvid u obrazce ponašanja, ne samo web shopper-a, već prosečnih internet korisnika. Neki od rezultata istraživanja su:

– 64% korisnika interneta se informiše o proizvodima online, iako ne kupuju svi online,
– 46% troši od 10000RSD do 50000RSD godišnje na online kupovinu
– Postoje ozbiljni strani konkurenti (e-shops) na tržištu,
– 85% misli da će (u 2017.) trošiti više nego u prethodnoj godini,
– Free delivery i low price predstavljaju ozbiljan izvor konkurentske prednosti kada je reč o e-shopovima,
– Poverenje je vodeći problem. Preko 75% korisnika želi da izvrši plaćanje posredstvom kurirske službe,
– 61% započinje kupovinu na smartphone-u, a zatim prelazi na drugi uređaj da završi kupovinu,
– Korisnik želi da ima osećaj “opipljivosti” proizvoda, kao pri retail kupovini,
– Najveći deo e-commerca u Srbiji je i dalje plaćanje parkinga putem SMS-a,
– Android je i dalje vodeća platforma kada je reč o kupovini preko mobilnog telefona, i nema naznake da će se to menjati.

Svi navedeni podaci i rezultati istraživanja upućuju na to da su poverenje i user experience presudan faktor kada je reč o uspešnoj implementaciji e-commerca u poslovanje kompanije.

Ivan Rečević, Konsultant marketing tehnologija – Neponovljiva lakoća kupovine
“Online kupaca ima, samo im treba ponuditi nešto što njima treba”

Ivan Rečević se bavio e-commercom iz ugla svoje stručnosti, a to su sve one tehnologije koje čine ovu vrstu poslovanja mogućom – oglašavanje, programiranje i sve ono što omogućava marketing. U fokusu mora biti podela posla (“Mora da se zna ko šta radi!”):

– Lepota = Dizajner
– Prenosi lepotu u realan svet = Front end programer
– Pozadina (“hauba“ poslovanja) = Bekend programer
– Analiza poslovanja = Analitičar, nikako vlasnik

Primena ovih marketing tehnologija je za rezultat imala pojavu enhanced e-commerca 2014. godine, što iziskuje nov način analize podataka.
Što se tiče ponašanja online kupaca, itekako je bitno odakle dolaze do sajta kompanije, koliko se menja korpa pri kupovini (koji proizvodi se ubacuju a koji izbacuju), kao i činjenica da oni koji obavljaju kupovinu na kraju vide više od 300 proizvoda. Ono što treba da ohrabri vlasnike kompanija je činjenica da nijedan web-shop nije isti (može se prilagoditi u skladu sa potrebama), kao i to da implementacija ovih tehnologija ne mora da bude previše zahtevna (npr. mali web-shop od 200 proizvoda može da primeni marketing tehnologiju za svega 20 sati).

Vladimir Nikolić, LimundoGrad – Mač zvan zajednica
“U razgovoru, članovi pitaju “Kako možemo da poboljšamo NAŠ Limundo?” Oni vide Limundo kao deo sebe”viber image5

Limundo je svakako jedan od pionira e-commerca u Srbiji. Upravo zato se Vladimir Nikolić osvrnuo na osećaj zajednice koji je potrebno stvoriti kod web-shoppera. Jedan od glavnih zaključaka koji je podelio sa publikom je da poverenje prema platformi kreira poverenje među članovima iste. Upravo je reč “član” ključan momenat ovog fenomena – kupac se oseća uključeno, i vidi sebe kao neizostavan deo zajednice. Upravo zato su slobodna i dvosmerna komunikacija, brz odgovor i korisnička podrška (u koju su uključeni svi u Limundu) glavni činioci poslovnog modela Limunda.

Blaženka Radojčin, Studio Present – E-commerce u uskim nišama, Osluškujte svoje tržište, Nema univerzalnog rešenja
“TotalBike kupci znaju šta traže i žele informisane prodavce. TopFish kupci se javljaju na telefon sa “Gde si druže?””

Blaženka Radojčin iz Studio Present-a (čiji su klijenti TotalBike i TopFish) je naglasila značaj segmentacije tržišta i prilagođavanje komunikacije i načina realizovanja poslovanja na različitim nišama. Kod ova dva konkretna klijenta, razlike su veoma velike. Blaženka Radojčin kaže da su TotalBike kupci spremniji na online kupovinu i traže konkretne proizvode (ukoliko kontaktiraju web-shop preko telefona, uglavnom traže savete). TopFish kupci žele mnogo prisniji odnos sa prodavcima, a velikoj većini nisu spremni da završe kupovinu na sajtu. Upravo na ova dva primera, ukazano je na značaj uspešnog upravljanja različitim ciljnim grupama i tržišnim nišama.
Takođe, Studio Present je pokazao da je moguće (iako je retko) pretvoriti online u offline shop.

Niko Crnogorac, D Express – Uticaj dostave na uspešnost internet prodavnice. Promene u sektoru logistike inicirane prisustvom internet prodaje
“Klijenti nas ne zovu da kažu “super ste, divni ste”, zovu nas zato što imaju problem”

Niko Crnogorac iz D Express-a je ukazao na važnost logistike u e-commercu, kao i na promene kroz koje ona prolazi digitalizacijom retail-a. Osnovna zapažanja sa ovog aspekta su:

– Jako je bitno da se pošiljka isporuči u roku od 24 sata,
– Komunikacija sa klijentom je jako bitna, jer od nje zavisi i brzina isporuke,
– Kvalitetni podaci omogućavaju efikasnu logistiku,
– Analiza podataka se radi zbog same kompanije koja pruža logističke usluge, kako bi ocenila sama sebe i eventualno poboljšala kvalitet,
– Procese odvajanja, skladištenja, pakovanja i prevoza je isplativo outsource-ovati. Mala i srednja preduzeća često ne mogu da priušte da ove poslovne aktivnosti obavljaju samostalno,
– Zadovoljan kupac je najbitniji! Klijenti su ti koji su učinili D Express uspešnim.

Borko Crnogorac, Telekom Srbija – Connected Customer @2020
“Ja neću da te prevarim. Ja hoću da te ubedim da kupiš kvalitet, da bi tvoj biznis imao kvalitet”

Borko Crnogorac iz Telekom-a je svojim predavanjem odveo publiku na putovanje kroz vreme. Prvo se osvrnuo na prošlost, podsetivši sve prisutne na doba dial-up interneta i spore brzine interneta. Zatim je napravio pauzu u sadašnjosti, ukazavši na najbitnije i najzanimljivije trendove koji oblikuju svet u kome danas živimo (popularnost Viber-a u odnosu na WhatsApp u Srbiji, šta je donela popularnost Facebook-a kod starije populacije, važnost gaming industrije kada je reč o internet provajderima, ljudi su spremni da dele svoje podatke sa kompanijama jer vide korist od toga, prosečan millennials “plače” ukoliko ostane bez interneta). Na kraju, naslikao je sliku (ne tako daleke) budućnosti – smanjenje latency-ja, povećanje internet brzine (pojava 5G tehnologije). Za e-commerce su ove pojave od velikog značaja, jer tehnologija koja dolazi omogućuje kompanijama da uvek znaju ko je njihov korisnik.
Svoje izlaganje, Borko Crnogorac je završio rečima : “Innovation is doing something better, not different!”

Silvia Šušnjević, Enetel Solutions – Impoqo: Novi alati za uspešan eCommerce
“Ne sme se pustiti korisnik da ode sa sajta da bi našao informaciju o proizvodu”

Impoqo je alat koji pomaže kompanijama koje se bave e-commercom da što uspešnije sprovedu i kontrolišu svoje poslovanje. On nudi niz usluga koji za cilj imaju maksimiziranje user experience-a.Impoqo outsource-uje sve usluge i informacije o potrošačima. Glavne pojave na koje je Silvia Šušnjević ukazala su:

– Korisnička pažnja je smanjena na svega 8 sekundi,
– Personalizacija je “must” modernog poslovanja,
– Jedan e-shop košta daleko manje od i najmanje fizičke prodavnice, može da zaradi daleko više,
– Nije dovoljno da kupac na shop-u nadje proizvod koji želi – on mora da nađe i informacije o njemu na shop-u,
– Ponuda mora da bude personalzovana, utemeljena na podacima i integrisana.

Za kraj, publici je skrenuta pažnja na pojavu Augmented reality tehnologije, koja u budućnosti može da bude presudan faktor kada je reč o odluci kupca da se opredeli za kupovinu proizvoda.

Zorana Milidrag, Sport Vision – Digital Visual Merchandising: E-commerce traffic i conversion driver. Svaki pixel je važan.
“Cenite merchandising, cenite svaki pixel”viber image1

Zorana Milidrag iz Sport Vision-a je ukazala na značaj merchandising-a u e-commercu, tj. kako se njime kompanija mora baviti podjednako ozbiljno kao i u retail-u. Online merchandising za cilj ima kreiranje iskustva kupaca u kojima su barijere u kupovini uklonjene. U dizajnu web shop-ova, prema svakom pixelu se mora odnositi kao i prema rafu u fizičkoj prodavnici – to je nezamenljiv resurs od izuzetne važnosti. Takođe, Zorana Milidrag je skrenula pažnju publici na činjenicu da online shop ne sme da izgleda različito od retail-a, kao i na set pravila kada je reč o merchandising-u:

– Kako želite da vas drugi vide?
– Šta je ključno za vaš biznis?
– Šta je ono što najviše prodajete VS šta je ono što bi ste želeli da prodajete?
– Koliki promet očekujete?

Predavanje je završeno zapažanjem da šta je izlog u retail-u, to je homepage u online shopu. Takođe, publici je ukazano na heat mape – alat koji je veoma koristan za praćenje aktivnosti kupaca.

Ukupna ocena 3.50 od 5

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Ovde unesite ime

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.