Hešteg #WeekendPromena kojim je obeležen ovogodišnji, šesnaesti po redu, Weekend Media Festival svakako to i jeste jer su sjajnim govornicima i panelistima ispraćeni svi trendovi i tehnologije koje menjaju svet nikad brže.
Nakon toplog i laganog četvrtka za opuštanje uz DJ performanse i spremanje za prvi dan konferencijskog dela WMF-a, u petak ujutro se krenulo jako sa panel diskusijama i predavanjima.
Kako izgleda poslovanje e-commerce kompanija u 2023. godini i koji su trenutni izazovi, čuli smo na prvom panelu od Ivice Kruhek (direktor Marker d.o.o.), Ivane Tolić (voditeljka ecommerce-a za biobio.hr) i Tomislava Jelića (vlasnik i direktor Centar tehnike). Složili su se kako je newsletter još uvek najbolji CRM alat za elektronske trgovine i komentarisali probleme sa dostavom i kurirskim službama. Stavili su akcenat na važnost korisničkog iskustva i koliko je bitno imati kvalitetan i jasan sajt upravo zbog user experience-a.
Da su se za svako od predavanja posebno prodavale karte, ovo je predavanje gde bi se tražila karta više. Nik Schwarzzaman (Creative head Honcho and Partner) sa aktuelnom temom vertikalnih videa i korisnim vodičem kroz bitne stvari za kreiranje istih napravio je verovatno najveće iznenađenje prvog dana WMF-a. Svi su pažljivo slušali i hvatali beleške kako bi što pre primenili sve što je Nik prezentovao. Nama je za uvo zapao savet koji se više puta ponovio na njegovom predavanju, a to je da se ne bojimo da probamo nešto novo.
Da li vlasnici Sofascore aplikacije koja ima milione preuzimanja na mobilnim telefonima širom sveta i prepoznata kao jedna od najboljih aplikacija za praćenje sportskih rezultata, još uvek nije dobila dovoljno veliku ponudu da se „proda“ nekoj većoj stranoj kompaniji. Ekstremno zanimljiv panel o promenama u IT industriji, koja su očekivanja za budućnost i kako ostati nezavisan smo slušali upravo od Ivana Bešlića (operativni direktor Sofascore) i Nikole Dujmovića (osnivač i direktor Span).
Nakon pauze za ručak najteže je zadržati pažnju publike, ali to nije bio problem Aljoši Bagoli (kreativni direktor, autor). Predavanje sa na slovom „Sreću, molim“, čini se da su ljudi mogli da slušaju ceo dan. Kako pomoći sebi i svojoj sreći, kako održavati nivo dopamina i nagraditi sebe, kako funkcionisati sam sa sobom i slične teme pokrivene su u pola sata nezaboravnog predavanja. Zaključak koji smo mi izvukli na kraju jeste da je sreća izbor i da ne smemo dozvoliti bilo kome da utiče na to. Nekoliko najsrećnijih je dobilo i potpisanu knjigu Aljoše, i imaće još jednu uspomenu na predivan WMF.

Kako vratiti interes za novine i da li je interes uopšte nestao? Ukoliko čitate ovo verovatno ste izuzetak i pokazujete suprotno, ali istraživanja o kojima su pričali panelisti Ivan Buča (glavni urednik 24sata), Mislav Šimatović (urednik Večernji list) i Bojana Zimonjić Jelisavac (glavni urednik Mondo+) govore kako interes sa news opada već neko vreme. Najveći problem, kako kažu, im je da privuku generaciju Z i da se prilagode njihovom načinu konzumiranja informacija i novosti iz regiona i sveta.
Prisustvovali smo, na jednoj od pauza, pravljenju specijaliteta sa roštilja strujom iz automobila. Hyundai Ioniq 6 smatra se najboljim električnim automobilom na svetu, a ovaj način prezentovanja nekih od njegovih funkcija, koje ga izdvajaju od konkurenata, sve je oduševio.
Prvi konferencijski dan smo završili vrlo emotivno iz predavanje danskog fotografa i novinara po imenu Jan Grarup. Pokazao nam je zašto je fotografija najsnažnija priča. Svi koji su bili u sali mogli su da osete težinu svake od fotografija koje nam je Jan prikazao i da nauče nešto novo o fotografisanju. Jan je podelio i svoja iskustva dok je bio u Ukrajini i tamo fotografisao i pisao, a u toku je bio rat. Svi su iz sale nakon predavanja izašli puni utisaka, ali i sa knedlom u grlu jer ne može niko ostati imun na jezive stvari koje Jan ulovio svojim objektivom.


Drugi dan smo počeli odmah bitnim temama o GDPR-u, pravu i zakonu. Kako se sa time nose velike kompanije, kako utiče na srednja preduzeća i zašto je bitno da manja autsorsuju stručnjake koji prate sve regulative i promene u istim slušali smo od Ane Bačić, Dijane Kladar i Irene Kajganić.
Koriste li influenseri svoj uticaj za pozitivne promene? Da li su influenseri dobri samo kada nam nestane pas? Koje kampanje prihvataju, zašto su odbijale da reklamiraju čaj za mršavljenje i koliko su humane na svojim profilima pričale su na glavnoj pozornici tri vrlo zanimljive influenserke. Neki bi rekli da su isti ti influenseri odgovorni i da se moraju ponašati u skladu sa nekim očekivanjima jer su oni primeri današnjoj omladini, ali na kraju dana to je njihov izbor kao što je izbor omladine na koga će da se ugleda. O svemu ovome govorile i diskutovale su Hana Hadžiavdagić Tabaković, Ida Prester i Andrea Andrassy, dugogodišnje influenserke.
Nismo smeli do propustimo predavanje o rebrandingu Srbija Voza. Imali smo priliku da čujemo kojim uvidima su bili vođeni, šta su na početku postavili kao ciljeve i kako uz pomoć FullhouseOgilvy agencije ostvarili sjajne rezultate. Prvi na brzi voz na ovim prostorima i sav marketing o njemu bio je prezentovan u sjajno ispunjenih 30 minuta. Od kreiranja logoa i imena, preko prvih videa pa do dosega koji su ostvarili. Čuli smo planove za naredni period i verujemo da će se svima svideti ono što će nastaviti da radi Srbija Voz a tiče se marketinga.
Gde je humor u regionu, koje najsmešniji i zašto ne Slovenci? Ovo je sigurno panel gde je bilo najviše smeha, a možda i po koja suza, ali od smeha. Zoran Kesić (novinar i voditelj), Goran Vinčić (stand-up komičar) i Tin Vodopivec (stand-up komičar i filmmaker) na šaljiv način su pričali o ozbiljnim temama, predstavili nove nastupe, ali i ozbiljno komentarisali aktuelne stvari u regionu i svetu.
Zatim je došao i verovatno najposećeniji panel na WMF-u. Pričalo se o repu, trepu, muzici i muzičkim zvezdama. Da li je trep zapravo novi Rock and Roll i zašto Balkan nema još uvek zvezdu na svetskom nivou. Verovatno je jezička barijera u pitanju i to što otprilike 50 miliona ljudi razume i priča neki od ex yu jezika, ali detaljnije sa po kojom temom sa strane su o tome pričali vrlo zanimljivi i inspirativni gosti, što je publika i potvrdila. Relja Popović (reper, kantautor i glumac), Zembo Latifa (muzičar), Đorđe Trbojević (suosnivač i izvršni direktor IDJ) i Milan Majerović-Stilinović (samostalni savetnik za komunikacije i odnose sa javnošću ZAMP) diskutovali su o tome koje vrednosti i poruke se danas provlače kroz muziku, i šta mladi mogu da izvuku iz nje, kako postati mejnstirm i kad shvataš da ljubav postaje posao. Postoji li recept za hit pesmu je jedna od započetih tema, ali nekako stidljivo preskočena kao da se možda i nije baš sve reklo o tome.
Kao poslednje predavanje imali smo čast slušati izuzetne stručnjake da pričaju o vrlo zanimljivoj i aktuelnoj temi veštačke inteligencije. Joško Mrndže (direktor jadranskog regiona za Google), Mislav Malenica (izvršni direktor Mindsmiths, predsednik hrvatske AI asocijacije) i Boris Debić (direktor Zšem ai:x:lab) vrlo detaljno su pokrili sve bitne stvari vezane za tehnologije koje su došle i koje će tek doći. Pričali o tome zašto je bitno početi koristiti sve što nam nove tehnologije omogućuju i u kolikoj će prednosti biti kompanije koje uspeju da automatizuju veštačku inteligenciju da radi za njih. Zanimljiva rečenica sa ovog predavanja je „Dve trećina sadašnjih osnovaca će raditi posao koji trenutno ne postoji“, i nismo sigurni da li bi trebalo da se plašimo ili ne, ali svakako moramo biti oprezni.
Tekst napisao: Ognjen Živanović