U sklopu jubilarnog Weekend Media Festivala koji se od 21. do 24. septembra održava u staroj tvornici duhana u Rovinju svoje izlaganje održaće i Anders Granberg, direktor švedske regionalne agencije Node Pole. Granberg će na Weekendu govoriti o prvom Facebook data centru izvan SAD-a koji se smestio u Švedskoj. Kako je Švedska dovela Facebook na sam sever i šta to znači za region u kome sobovi uživaju u polarnoj svetlosti, doznaćemo na samom predavanju Anders Granberga za koje je ovaj intervju idealna uvertira.
1. Kako je Švedska uspela dovesti Facebook u severnu regiju?
Postoji dugogodišnja tradicija saradnje i partnerstva između švedskih regija na severu i korporativnih partnera. Zajedno smo radili dubinske analize i birali mesta za strateške i centre za čuvanje podataka. Projekat vezan za dovođenje Facebooka u Švedsku počeli smo 2008. godine i zajedno smo s lokalnom samoupravom, korporativnim partnerima i univerzitetskom zajednicom razvijali metode i podizali kvalitet kako bi zadovoljili potrebe data industrije.
2. Radili ste na osnivanju Facebookovog mega centra za čuvanje podataka u Švedskoj. Koja mu je svrha?
Taj centar služi Facebooku za korisnike iz EMEA regije, a istovremeno je jedan od Facebookovih strateških hubova, odnosno deo njihove globalne mreže za čuvanje podataka.
3. Koliko je Facebook važan za severnu regiju?
Postoji uzrečica kod nas na severu koja kaže da je postojalo vrieme pre Facebooka i sada postoji vreme nakon Facebooka. Naravno da se radi o ogromnom projektu koji će trajati određeni period godina i koji je doneo brojne benefite lokalnoj zajednici. Najvažniji doprinos je međunarodni PR zbog kojeg u regiju dolazi oko 500 ljudi godišnje kako bi se bavili istraživačkim projektima i naravno pojačani osećaj ponosa kod lokalnog stanovništva.
4. Kako ste Vi i Vaš tim postali toliko uticajni u IT sektoru u Švedskoj?
Luleå ima dugu tradiciju ICT poslovanja. Luleå University of Technology, osnovano 1971. godine, ima jako dobro razvijen istraživački sektor, a kompanije poput Ericssona su prisutne u regionu već 35-40 godina. Postoji jaka regionalna mreža koja se sastoji od vrlo veštih i talentovanih ljudi koja se bave budućim izazovima u ICT sektoru. Za tim je ključna saradnja.
5. Što je potrebno da biste postali uspešni na međunarodnom nivou?
Potrebno je stalno pratiti potrebe međunarodnih tržišta, čak i ako ste mali region ili opština. Stvarajte privlačne predloge, istražite kome je korisno ono što imate i budite spremni dati i više nego što investitor očekuje. Kreiranje ponude za ovakve projekte je kompleksno i učesnici na svim nivoima trebaju sarađivati kako bi se ovakav projekat realizivao.
6. Radite u segmentu vrlo agilnog vođenja projekata i preduzetništva. Kako izgleda jedan tipičan dan? Koji je Vaš opis posla?
Radim kao konsultant i stariji savetnik u segmentu direktnih stranih investicija. Moji klijenti su države, regioni, inovacijski sistemi, industrije i opštine.
7. Što znači razvoj inovacijskih sastava koji teže povećanju međunarodne konkurentnosti?
Uvek ima ljudi koji su odlučni da nešto promene ili pokušaju promeniti. Inovacijski sastav dozvoljava ljudima da pokušaju i da ne uspeju. Ne postoji garancija za uspeh, ali nema ni alternative ako se ne pokuša.
8. Koji su Vaši profesionalni planovi za budućnost?
Razvijamo metodu koja će povećati privlačnost Švedske za ulaganja. Povezat ćemo u inovacijski sastav različite organizacije, inkubatore i naučne parkove. I svakako ćemo nastaviti s razvijanjem vrednosti i uslova koji mogu privući još centara za čuvanje podataka u Nordijske zemlje.
9. Što možemo očekivati od Vašeg predavanja na Weekend Media Festivalu?
Energiju, neke nove perspektive, humor i interakciju.