Drugi dan Beogradske nedelje dizajna i tema “Oglašavanje i svetske inovacije u dizajnu”- tu sam!
Iskreno, nisam stigla na prvi blok (nisam ja kriva :)) ali raspitivala sam se o čemu su pričali. Kako čujem bilo je fenomenalno.
Paul Belford je pričao o načinu osmišljavanja reklamne kampanje, o kampanjama za Adidas, McDonald’s i Pepsi.
Davor Krvavac, predstavnik digitalne agencije AKQA, prikazivao je najbolje od mnogobrojnih svojih nagrađivanih radova.
I meni najzanimljivija priča iz prvog bloka, Laura Lee – konsultant i arhitekta, stručnjak u oblasti edukacije, prakse i istraživanja integrativnog dizajna . Žena je došla u Južnu Australiju, napisala projekat koji je njihova Vlada odobrila i po tom projektu se sada tamo živi! Naime, “nagovorila” je Vladu da obezbedi odgovarajuće okruženje koje zadovoljava potrebe ljudi, životne okoline i mesta, dok istovremeno pruža dobar odnos vrednosti i ulaganja. Fascinantno!
Dok su ta predavanja trajala ja sam bila na “putu” do muzeja savremene umetnosti. Već od samog ulaska u tu fantastičnu zgradu osećate se kao u drugom svetu. Ti “dizajn ljudi”, njihov način odevanja, boje, njihova opuštenost, druželjubivost…a onda način na koji je muzej uređen specijalno za BDW13. Zaista drugi svet.
Revija Dragane Ognjenović „On the spot“ inspirisana muzejom savremene umetnosti (levo) i jedna od fotografija Dušana Reljina (desno).
I dok odlazim na sprat “drugog sveta” na drugi blok predavanja razgledam postavke kojima je bio popunjen ceo muzej. Pre početka prvog predavanja saznajemo da dva predavača neće doći jer su imali probleme sa letovima.
Prva se predstavlja Sebine Lenk i sa simpatičnim nemačkim akcentom govori nam o Minhenskoj nedelji krativnog biznisa. Bavaria je ovim postala primarno globalno mesto za inovacije i dizajn sa 202 događaja, 126 partnera, 56 izložbi i 37.000 posetilaca za 9 dana. Ono što se meni svidelo jeste Eco design award i što su obezbedili aktivnosti za decu kako bi od malena bili uključeni u dizajn. Nešto neobično: “Revija odbačenih”, primeri dizajna koji su odbačeni iz ekonomskih razloga i nikada nisu prikazani zbog čega su simbolično predstavljeni u kovčezima kako bi prikazali smrt kreativnih ideja i dizajn studija. I naravno, čim smo u Nemačkoj, tu su automobili kao njihova konstantna ispiracija. Evo par fotografija:
Jovan Jelovac, osnivač i kustos BDW-a, zahvalio se Sabine na prezentacije i vešto izvukao obećanje od nje da će učestvovati i doneti nam postavku sledeće godine na Beogradskoj nedelji dizajna.
Malo više na oglašavanje fokusirao se naredni preadavač Demetrios Fakinos, predstavnik European Design Award. Između Barselone i Beča, od kojih je dobio poziv za nedelju dizajna, on se odlučio za Beograd, kaže – zato što smo šarmantni.
Prvi slajd je obećavao zanimljivo predavanje:
Njegova tema bila je “Doprinos dizajna u realnoj ekonomiji” i za razliku od drugih predavača, nije pričao samo o tome šta je on uradio, već se posvetio temi. To mi se svidelo.
Upoznao nas je sa sledećim činjenicama:
– Grčka je treći proizvođač maslina u svetu
– 50% maslina izvozi
– od tih 50%, 75% ide Italiji
– 95% od toga italijani brendiraju i prodaju
Što bi značilo da isto ali nebrendirano ulje u Grčkoj košta 2.5€/l, a brendirano u Italiji (jer su se Italijani setili da brendiraju) 4.5€/l. Tu se krije ekonomska kriza Grčke i stopa nezaposlenosti koja je za 7 godina porasla sa 9% na 27%.
A onda se izvesni Grk (neću da pokušavam da ponovim ime) setio da napravi “ultra premium olive oil” u ekskluzivnom pakovanju od 0.5l i proda ga za 45€ Donateli Versace, publikaciji NY Times i drugim poznatim imenima čime je stvorio odličan word of mouth.
To je samo jedna od zanimljivosti koje nam je Demetrios ispričao, a Jelovac je došao na ideju da napravimo ekskluzivno pakovanje naše šljivovice, a zatim i da se udružimo sa Grčkim ekskluzivnim pakovanjem ulja uz to da “Grci postanu zdraviji od ulja, a mi pripiti od šljivovice”.
Naravno vešti Jovan uspeo je da obraduje publiku i dobije obećanje od Demetriosa da svi koji donesu brošuru sa BDW13 imaju besplatan ulaz na “European Design Award” u Jugoslovenskom dramskom pozorištu.
Više o muzeju Macura govorili su nam prijatelji Vladimira Macure – vlasnika, osnivača i jednog od „graditelja“ ovog zanimljivog objekta, kolekcionara, čija zbirka predstavlja jednu od najvećih privatnih kolekcija neoavangardne umetnosti na ovim prostorima. Muzej Macura je prvi, jedinstveni privatni muzej savremene umetnosti koji se nalazi u Novim Banovcima u ulici kojoj je sam Macura dao naziv – Zenit 1. Posetioci kažu da predstavlja oazu mira, duhovne lepote, kulturnog bogatstva i pruža fascinantan pogled na Dunav. Više o muzeju: http://www.artmajeur.com/macura-museum/
Iz Novih Banovaca idemo u Češku, a sa multidisciplinarnom grupom “Okolo” u svet. Ovi mladi kreativni umovi govorili su nam o svojim projektima i saradnji sa sa drugim velikim umetnicima. Prošle godine bili su u Italiji, u mestu Liguria kako bi istražili i napisali “special edition” o dizajnu tog mesta. Jovan Jelovac ih je upravo tu na sceni nagovorio da sledeće godine borave u Beogradu i napišu “Special Belgrade edition” – nisu mogli da odbiju! Jedna od najznačajnijih, najkompleksnijih i najvećih njihovih izložbi jeste “The mirror” čiji su deo doneli na BDW13. Pogledajte:
Sledi kratka pauza kada imam vremena da posetim još nekoliko postavki.
Tu je senzacionalna izložba “Greek Monsters”, koja je nastala na osnovu autentičnih ilustracija grčkog studija Beetroot za knjigu “Neshvaćena čudovišta grčke mitologije”.
Nakon obilaska stižem i na sladoled pa nazad na još kreativnih informacija.
Počinje izuzetno interesantno predavanje Sebastiana Noela predstavnika grupe “Troika”. Pre nego što prikažem, jer reči ne mogu dovoljno da opišu njihove fenomenalne radove, rećiću vam da je Noel dao zvanični oglas za posao:
Njegovo prvo iskustvo u Beogradu bila je krađa Ipad-a (sa svim poverljivim informacijama) u taksiju. S obzirom da je sutradan njegov sajt hakovan, zamolio je taksistu da se javi da bi mu dao posao jer upravo traže dobrog programera.
Pouku koju sam izvukla iz njegovog predavanja je:
“Moraš dobro da razumeš ono što radiš da bi prestao to da radiš i počeo da se igraš i kreiraš”
Evo kako se oni “igraju”:
“Cloud” – 5 metara duga digitalna skulptura koja koristi 4638 “flip-dot”-a, koji su se koristili u tehnologiji sedamdesetih i osamdesetih za slanje znakova na železničkim stanicama i aerodromima, ovoj skulpturi daju efekat živog stvorenja. Pročitajte više o tome: http://troika.uk.com/cloud
“Shoal” – umetničko delo koje kombinuje vajarstvo sa arhitekturom i tehnologijom. Ima 467 pojedinačno rotirajućih elemenata (liče na male morske ribe) smeštenih na 50m dug plafon, prelivenih bojama tako da ritmično rotirajući oko svoje ose prikazuju pokrete tipične za jato sitnih riba u moru.
Vraćamo se malo na oglašavanje i brending. Predstavnici najsmelije firme za brending inovacije Wolff Olins-a umesto o svojim radovima govore o tome kako oni razmišjaju o brendu.
Za njih brend ima 4 pristupa: verbalni, emotivni, vizuelni i interaktivni. Za svaki od njih oni imaju poseban sektor u svojoj firmi koja zapošljava 150 dizajnera i menadžera.
Oni vole da testiraju ono što ne poznaju. Kažu da je tu ključ inovativnosti i uspeha.
Njihovo mišljenje je da u brendingu nema slučajnosti, da je svaki detalj dobro proučen. Tako da nije slučajno da logo kompanije “Apple” pulsira u ritmu u kom prosečno kuca ljudsko srce.
Takođe nije slučajna ni velika plava tačka koja je postala zaštitni znak publikacije “USA Today”. Kasnije se razvila u više boja od koji svaka predstavlja po jednu temu:
Muškoj populaciji najinteresantnije je bilo poslednje predavanje. Radi se o našoj kompaniji “Nordeus” koja je 2011. godine dobila nagradu “The best gaming startup” European Awards. Oni su kreatori čuvene igrice “Top Eleven”.
Neću vas zamarati time šta su radili, nego kakve vam inovacije pripremaju u narednih nekoliko meseci:
– promena grafike koja će omogućiti lakši tehnički pristup igrici sa bilo kog mesta gde imate konekciju. Grafika će biti ista za sve uređaje (web, Android, iOS) ali prilagođena specifičnostima
– novom ikonicom dominiraće Murinjo
– imaćete Murinjov tutorijal
– moćićete da igrate prijateljske utakmice sa Murinjovim timom i tako trenirate svoj tim
– Murinjo može da angažuje mlade igrače za vas (tj. da vam bude scout)…
Veliki pozdrav sa BDW13,
Milena Grahovac
