Apple Inc. , multinacionalna korpracija za dizajniranje i proizvodnju potrošačke elektronike, računarskih softvera i ličnih računara napokon počinje da izlazi iz senke Stiv Džobsa pod vođstvom njegovog naslednika Tim Kuka.
Ali pre nego sto objasnimo nov način vođenja korporacije Apple malo ćemo se usresrediti na neke od problema ovog tehlološkog giganta u 2012:
Objavljivanje teksta u Washington Postu o tome kako aplikacija Apple Maps govori korisnicima koji traže australijski grad Mildura da voze u sred Murray-Sunset Nacionalnog Parka koji je udaljen 40 milja od grada i zapravo predstavlja surov i podmukao pejzaž (nema snabdevanja vodom i temperature dostižu 110 stepeni) u kome se putnici mogu lako izgubiti i umreti od dehidracije ili hipertermije.
New York Times je objavio rezultate svoje istrage o načinu poslovanja u Kini , koji predstavljaju depresivnu priču pod naslovom “In China, the Human Costs That Are Built Into an iPad.“
Loš PR nakon teksta o Apple Maps doveo je do toga da akcije ovog giganta prime „batine“ – pad akcija na $540 po akciji, što predstavlja pad nakon 52 nedelje sa $705 po akciji. Ovaj pad može se pripisati i porastu konkurencije i velikom pritisku.
Ovakav loš period dovodi do pitanja – Da li bi se ovako nesto desilo da je Stiv živ ? Da li bi on uopšte dopustio da dođe do ovakve situacije?
Ružna istina jeste da je Džobsova oholost gradila ogromnu količinu loše karme i pre njegove smrti (kako Stiv nije uspeo da predvidi da će brutalni uslovi za rad u njegovom kineskom izvođaču ostvariti negativan efekat i loš publicitet ).
Ali novi CEO Tim Kuk učinio je nešto šta Stiv nikada ne bi učinio – javno se izvinio za Apple Maps problem i u poslednje vreme priča o tome kako planira da dovede nešto Apple proizvodnje u SAD.
Stivov naslednik vodi kompaniju na drugačiji način…..
Slobodno možemo reći da se Tim Kuk prihvatio pomalo nezahvalnog posla, gde je nasledio harizmatiču, mesijansku ličnost Stiva. Ali sada Kuk je imao dovoljno vremena na kormilu da preduzeć pretvori u zaista njegovo.
Skoro godinu i po dana nakon smrti Stiv Džobsa pojavili su se znaci da je era Džobsa u Apple korporaciji konačno gotova .
– Počevši od danas svi žele da naprave film o gospodinu Jobs-u, pa je došlo vreme i da se šale na njegov račun. Sajt „Funny or Die“ je objavio trailer za njihov film o Stivu koga glumi Jastin Long.
– Pre nekoliko nedelja Apple je objavio da je zaposlio glavnog tehnološkog direktora Kevina Lyncha iz kompanije Adobe kao svog VP za tehnologiju. Poznato je da je Džobs bio u svađi sa Adobom oko njihove Flash tehnologije, a Kevin je bio njihov najglasniji zagovornik. Dolazak Kevina Lyncha sugeriše novi naglasak na softver i eventualno manju zavisnost na fizički izgled.
– Nakon puštanja u prodaju iPad, Džobs je ismejao konkurentske proizvođače za izradu 7-ičnih tableta, smatrajući da su ponidili znatno kompromitovano iskustvo u odnosu na 10-inčni iPad. Posle njegove smrti, Apple je predstavio tablet 7-inčnog dometa tj 7,9- inča iPad mini, koji većina korisnika smatra za ultimativni iPad.
– Topika Capital Markets analitičar Brian White objavio je istraživačku belešku, na osnovi sastanka sa Apple lancima snabdevanja koji veruje da će sledeći iPhone doći u dve ili tri različite veličine ekrana, što predstavlja još jedno odstupanje od Džobsove filozofije o ponudi opcija potrošačima
Mnogi korisnici Apple proizvoda zavide korisnicima Samsunga i drugih android konkurenata na mnogim aplikacijama i prednosti većih ekrana. Od 2010 godine kada je Samsung lansirao Galaxy liniju Apple i dalje vodi u prodaji smart telefona ali taj jaz je sve manji. Pogledajte link u kome možete videti tabele gde su prikazane razlike u prodaji Apple i Samsunga – Apple iPhone vs. Samsung Galaxy Smartphone Sales [Chart]
Tržište smart telefona se postepeno pretapa u tržište mini tableta, što je nepirjatna realnost za Apple, sa kojom mora apsolutno da se suoči.
Izuzetno dugo vremena, Apple korporacija je radila kao “one-size-fits-Steve” kompanija i ako je proizvod bio dobar za Stiva onda bi se milioni ljudi poređali iza velikog čoveka i poslušno potvrdili njegove izuzetno ograničene izbore i njegovo ograničavanje izbora.
Iako je smart telefonima i tabletima suđenjo da postanu communized kategorije, Apple nema izbora osim da ponudi IZBOR.
Kao što bi rekli u Aadage u : “Šta god ljudi mislili o Tim Kuk, on ne vodi “one-size-fits-Tim” kompaniju, i to je zaista dobra vest za budućnost Apple korporacije”.