Kako osmisliti web sajt, a da osoba koja gleda ekran vidi ono što mi želimo da vidi?
Reklo bi se da je odgovor na ovo pitanje neki “sveti gral” web dizajna, ili ne. Sve u svemu, može se pretpostaviti da su putanje naših pogleda prilikom gledanja slike/fotografije/teksta veoma važni.
U tekstovima na internetu to se naziva EME ili Eye Movements Patterns i odnosi se na sve putanje koje ljudsko oko ima kada gleda određeni web sajt – od momenta kada prvi put posetioci pogledaju sliku/fotografiju/tekst , do momenta kada pređe na drugu web stranicu . EME je veoma važno za web dizajn jer prikazuje koji deo strane najviže uzima pažnju.
Prilikom dizajniranja web stranice, teorija kaže da je važno voditi računa da li se pravi “landing page” ili “non landing page”.
Ono što je važno za jedno i drugo jesu “hot spots” i “F – pattern”
“F pattern” je vizuelni prostor gde ljudsko oko “poklanja” najveću pažnju. Posetioci će najveću pažnju pokloniti gornjem levom uglu, pa zatim pogledati malo desno, vratiti se u ugao, pogledati dole, pa opet pogledati malo desno, vratiti se, pa pogledati opet malo dole.
Slika je preuzeta sa link
“Hot spot” je pozicija na web stranici kojoj posetioci web sajta najviše poklone svoju vizuelnu pažnju. Obično bi trebalo da to bude ona pozija koju vi želite, zar ne? Međutim ne dešava se to uvek tako.
Kako se jedan moj prijatelj sa univerziteta bavi obradom slike i veštačkom inteligencijom, zamolio sam ga da proba da obradi slike – print screen-ove web sajtova : B92, Blic, Kurir, Rts, Novosti, Press.
Razlog zašto sam zatražio da obradi baš ove slike jeste bio, moje subjektivno mišljenje da kada pogledate sajt ima isuviše informacije i da jednostavno ne znate šta da gledate, a kamoli koju vest da pročitate.
Ovo su bili rezultati, kako je veštačka inteligencije percepirala gde bi oko najviše gledalo:
Napomena: . Crvena boja označava povećanu količinu pažnje, žuta srednji nivo a zelena teži nuli.
Kao što možete primetiti nijedan od sajtova nema izričito jedan “hot spot” koji bi uzeo pažnju posetiocu. Pretpostavka je da je to razlog zašto ja kada gledam ove sajtove ne mogu odmah da se odlučim gde ću da gledam. Tj zato je ovo meni malo zamarajuće.
Neću mngo komentarisati ovo, jer želim da svako od Vas ko čita ovaj tekst pogleda i za sebe pronađe baš onu informaciju koju bi mogla da iskoristi kako za web dizajn tako možda i za neke marketinške aktivnsti.
Ono što mogu samo da primetim a to je da : Ne moramo da se brinemo, ljudsko oko bi trebalo da vidi baner, pa makar i nesvesno 🙂
Iskreno,
Slavko
P.S. Ako želite još da saznate nešto o ovoj temi možete pogledati video koji su snimili na BBC i pročitati tekstove za koje ću postaviti linkove dole.
1. Eye movement clue for advertiser
2. Eye Movements When Looking at Print Advertisements: The Goal of the Viewer Matters
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2677816/
3. Eye Movements in the processing of print advertisements
http://www.fcrr.org/vip_lab/articles/radach_advert_2003.pdf
4.Effects of emotional pictorial elements in ads analyzed by means of eye movement monitoring
http://www.acrwebsite.org/search/view-conference-proceedings.aspx?Id=6313
5.Case study of eye tracking in advertising testing
http://www.slideshare.net/AcuityETS/case-study-of-eye-tracking-in-advertising-testing
6.Eyetracking and Web site design
http://www.usability.gov/articles/newsletter/pubs/032010news.html
7.Eye movement patterns and newspaper design factors. An experimental approach
http://www.humlab.lu.se/resources/publications/studentpapers/Holmberg_04.pdf